Droger

visste ni att kaffe kan bli en drog ? att alkohol är en drog?  till och med att nässpray kan bli beroende framkallande? att man kan köpa droger på nätet LAGLIGT? att lagen mot doping inte uppkom fören 1 juli 1992? att allt som man kan , eller är ett boroende/beroendeframkallande är en drog. 

jag tänkte skriva om dem vanligaste drogerna som är marijuana och hasch? och det är även dem jag tänkte skriva om.
här äe dem sykiska och fysiska effekterna av cannabis "det akuta ruset"
fösta fasen; från ca15 till 45 min efter rökning. 
# man är aktiv i tanken och utåtriktad, fnissig och pratsam
# ögonen är lätt blodsprängda, och överkänsliga för ljus.
# man får hjärtklappning, yrsel, hosta, tryck i huvudet, ökad plus.
# man blir torr i ögon, mun och svalg.

den andra fasen; vara i ca 3tim och innebär att :
# man är aktiv i tanken men inåtvänd.
# man sitter gärna och lyssnar musik och "flummar" för sig själv.
# färger lukter blir starkare.
# tankeflykten är mycket utpräglad och associationerna talrika.
sen får man svårt att hitta ord till det man vill beskriva. 
och flexibilt i tanken: emsidighet, svårt att rikta uppmärksamheten.
minnet blir försvagat både lång- och korttidsminnet.
och massa andra saker.
(detta är kopierat från en sida, så det kanske inte är sant. men det låter rimligt)

mina tankar: jag har ingen erfarenheter av droger, inte alls, ingenting. men jag vet att en vän till mig har varit beroenda av tunga droger. men han/hon har slutat med sånt och blit av med sitt beroende. och det tycker jag är bra. jag är väldigt glad över att jag inte har mer erfarenheter än så, för jag tycker droger är bland det dummaste och farligaste som finns. Tänk alla efekter, tänk att man inte kan styra sig själv och när man vaknar nästa dag om man vaknar, vet man inte vad som hände igår. Tänk att man kan ha våldtagit någon, varit med i slagsmål gjort någt som man inte vet om.. jag har aldrig proavat droger om man  inte räknar med alkohol. och ajg är stolt till det för hela 6% av alla flickor i årskusr 9 har testat droger av något slag och jag är inte en av dem jag tänker inte prova några droger jag har inte gjort det och jag kommer aldrig göra det heller.

Här har ni 6 bra anledningar att inte ta droger !

1 man blir beroende.
2 det är farligt.
3 det är dumt. 
4 man kan göra saker omedvetet. 
5 man kan hamna i fel omkretser.
6 det är dyrt.


drogad omedvetet..
sen fins det ju dem droger som man inte tar själv.. som t.ex. våldtäkts drogen. har hört att man inte kan bli med barn och man tappar minnet. en listig drog... för våldtäktsmannen.. hon blir inte gravid så polisen kan spåra dna, och hon minns inget. men tänk om man sitter på en resturang med sina vänner och låt säga att en snygg kille flörtar med en från ett annat sälskap. han går fram till dig och frågar får jag bjuda på en drik i baren om 5min. du säger självklart ja! och efter 4min ursäktar du ditt sälskap att du måste gå på toa. under dem här 4min har den snygga killen lagt  i rohypnol (tror! jag att våldtagningsdrogen heter..) och snabbt och säkert går ni på toaletten/hem till dig/honom och du är så gått som medvetslös och du blir våldtagen. sen nästa dag miss du ingeting bara mår otroligt dåligt och känner att något är fel går till läkarn visar sig att du blivit drogad, och att du aldrig kommer kunna få bran.. det är helt sjuk hur allt kan gå fel.. :/  och detta är hemskt tycker jag!!
men den vanligaste drogen är faktiskt alkohol när det gäller våldtäkt (enligt studier från 2006.) 

en kul sak som hände när jag var liten (apropå droger) min mamma och jag bodde i ekerö och vår granne odlade en haschplanta på sin balkong.. vet inte men lite komsikt är det ju polisen kom dit och tog hand om den haha :P

-Droger?
-nej tack!


Kommentarer
Postat av: Anonym

kan inte du skriva om alkohol? Dricker du? Hur ofta? osv

2010-10-31 @ 21:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: