GMU del 7

"Avslutning"
Den sista veckan gör du vård av din egen utrustning och de gemensamma lokalerna, och liknande sysslor. Du får dina vitsord och ger din utvärdering av utbildningen. Efter en officiell avslutning och ceremoni bryts GMU-plutonen upp.

"Min erfarenhet"
Nu var allt över. AGU:n var över. Vi hade klarat det! All spänning släppte i kroppen och man var totalt utmattad. På första dagen på detta projekt svimmade jag på uppställningen.. Så jag fick åka till försvarshälsan. Dem gav mig strikta direktiv om att åka hem och vila i två dagar. Det var första gången jag svimmade. Med det blev inte den sista, jag har svimmat både sittandes och gåendes på jobbet sen dess. Nu skulle det vara 3 dagars permission och sen började FSU (fortsatt soldat utbildning). 30% avrustade i min pluton.

"Skademässigt"
Knärna var helt paj nu. Men nu var det två månader kvar till semster och GMU:n var över så nu var det bara att hålla ut. Jag fick "belastnings förbud" i tre veckor, men läkarn från försvarahälsan sa åter igen att han helst ville sjukskriva mig i minst en månad! Men jag sa att jag inte ville det under utbildningen.




Kommentarer
Postat av: Kasper

Några livsviktiga tips för en som påbörjar sin GMU vid Livgardet nu i höst? :D

Svar: Ja sjävklart har massor av råd! 1. Ta ALLA skador du får på fullaste allvar! Lyssna på läkaren mer än dina befäl!
2. Behandla alla dina befäl som om dem vore gudar. För du är inte värd ett enda öre som rekryt.
3. Gör allt så bra du kan, räta på ryggen, stå still, titta rakt fram SLARVA INTE med vården. Det finns inga genvägar i Försvarsmakten. Du kommer förmodligen få göra allt två gången oavsett hur bra du gjorde det första gången men om du gjort ditt bästa är du iallafall lite närmare det dem söker.
4. VAR NOGRAN. Tappa inte bort något, ha inte ett ända väck på kläderna i ditt skåp eller på din säng. Befälen kommer märka detta.
6. Hjälp andra. Dig, din grupp, din pluton, ditt kompani. Så fort du är klar med något, hjälp någon annan.
7. Var snabb, i ALLT du gör, gör det snabbt och sen hjälp dem andra att hinna. Det finns inget som heter sakta/långsamt eller vila i Försvarsmakten!
8. Mitt sista och kanske det viktigaste: Stick ut, ta kommandot när ni (gruppen)/plutonen fått en uppgift. Visa ledarskap. Driv gruppen. Led gruppen. Bär gruppen!

Jag kan fortsätta i en evighet men jag tror jag fick med det mesta. Lycka till och lämna gärna en kommentar om hur det går för dig då och då under GMU:n och berätta om jag har varit till någon hjälp!
Louise Dillmann

2015-08-31 @ 19:25:18
Postat av: Kasper

Och vad har du för befattning nu förresten?

Svar: Jag jobbar som beriden högvakt, skyttesoldat.
Louise Dillmann

2015-08-31 @ 19:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: