Bebisens utvekling

Tänkte berätta lite om bebisens utveckling. 

Vi var på BVC här om dagen och han är nu mera 57 cm lång och har precis gått över 5 kg så nu väger han 5 040 g. (När han kom ut 53 cm, 3896 g). Han växer som han ska, mår bra, äter bra, sover ja typ som längst 3 h i stäck. Han åkte på kolik förra veckan och då var inget bra, han bara skrek och skrek och skrek.. Men han har fått medecin och är mycket bättre och det tackar jag gud för! Vr så hemskt när han vaknade från djup sömn till gallskrik på vara någon sekund. Hemskt och se sitt barn ha ont. 

Sköterskan på BVC säger att vid 2 månader så gör man en kontroll hos dom att han öpnnar händerna, följer med blicken och börjart le. Men på vårt senaste besök så sa hon att han gör ju redan allt det där så han ligger nog lite före i utevklingen. Vilket är kul och skönt att han inte ligger efter. 

Han ler. Så sött. Det ahr han också gjort nu i ca två veckor. Men nu trot jag det är mer medvetet och han liksom svarar ibland med ett leende så häftigt. Men så fort kameran åker fram blir han en grinis.. Men jag lyckas nog snart!

Vad gäller huvudet och kryp så är vi inte riktigt där än (blink blink). Men han lyfter huvudet mycket själv, både när han ligger på mage och när han sitter i knät. Han är stark som en oxe, han sparkar och griper jätte hårt. Man kan liksom lyfta upp honom om han tar tag i ens pekfingrar. och lägger man honom på golvet med en vägg vid benen så skjuter han sig fram på noll tid. Han kan själv rulla över till sido läge ochd et har han konstigt nog kunnat göra i ca. två - tre veckor tillbaka i tiden. Jag kommer ihåg för jag frågade på något av våra första BVC besök och han sa att det var väldigt tidigt i så fall men inte omöjligt. Lite som att hon inte trodde på mig och besöker efter låg han på bordet och vred över sig till sidan helt själv. Och då sa hon nej men titta! Så ja han är en stakr unge. Det säger alla som har honom och även barnläkarna vi träffat. Så det är kul, han brås på sin far (och mor). Idag var fösta gången han rullade över på magen själv (?!) sisådär 6 veckor gammal idag exakt..! Fick mig en smärre chock men samtidigt kännat att det varit på gång några gånger när han vridit över sig till sidoläge. Men enligt BVC ska dom ju inte göra det förens dom är typ 3-4 månader.. Men det kanske bara var en tillfällighet. Det får vi se helt enkelt.

Jag är precis som alla andra mammor är över deras nykläckta, väldigt stolt över honom. Mr. namnlös. Han är fantastisk på alla sätt och vis och varje litet framsteg är ren lycka. Känns som en ära att få följa hans utveckling och framgång på en armlängsavstånd.

Nu har man verkligen lärt känna honom och man har fått landa i att han är min, att jag blivit mamma och att han alltid kommer vara med oss. Känns helt underbart. Kontigt att säga det men oj vad jag älskar denna lilla krabat, vad han betyder mycket för mig efter bara 6 veckor, har aldrig fattat tycker för någon så snabbt barn han och hans pappa. Och nu är jag fast. Totalt nerkärad och helt fast. Jag vill inte leva en dag utan honom. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: