Ett omtumlande dygn

Hej! Igår var fösta dagen jag bara var hemma och tog det lugnt. Jag bara pluggade, slö kollade på tv, städade lite hemma, tvättade bilen. Bara njöt av dagen.
Och då från toma intet, 22:00 drog värkarna igång. Inte särskilt långt i mellan och ont gjorde dom. Jag tänkte jaha, aja säker bara lite förvärkar/sammandragningar. Men när dom inte gav sig efter en timme och började komma tätare, började jag att klocka! Var 5 min kom det värkar. Slog på internet hur en värk skulle kännas. "man känner att den kommer och att den sen stegrar och sen dvalar smärtan". När dom kommer 3 st per tionde minut ska man åka till BB. Dom kom regelbundet med 2-6 minuters mellanrum och höll i sig mellan 40 sek och 2 min, hela natten. Jag andades igenom dom och fick någon minuts sömn mellan vissa. Charlie skulle gå upp vid 06:00 och jag tänkte jag skulle hålla mig hela natten från att väcka honom så han skulle vara pigg och utvilad. Värkarna blev bara starkare och starkare. 06:00 rang Charlies väcka klocka och jag var överlycklig övar att få dela med mig av informationen om värkarbetet som hade startat! 


Vi rang till BB och dom sa vänta med att komma in och se om dom blir mer regelbundan och kommer var 2-2,5 min mellanrum och håller i sig i 1 min. Charlie fick inte gå till jobbet då jag var övertygad om att nu var det snart dags att åka in till BB.
Värkarna fortsatte och fortsatte och forsatte men kvalificerade sig inte för vad som på förlossningen hade sagt. När klockan slog 23:00 stod jag inte ut längre och vi åkte in till BB för undersökning. JAg var livrädd över att dom skulle säga att det inte hänt någonting och att det bara var att åka hem och ha det så här i några dagar till...! 
Väl inne på BB efter en sådan hemsk bilfärd där jag både ville spy och svimma pga värkarnas smärta och att jag var "fastlåst i en position" och var tvyngen att ta värkarna även fast bilen stutsade och svängde!!!! Undersökningen resulterade i 2 cm öppen och utplånad livmoder tapp. Jag blev så glad. Det har hänt något. Och mycket sa barnmoskan, "många förstföderskor har jätte problem med utplåningen så dessa 25-26h var absolut inte förjäves". Men det räckte inte för att åka upp till föslossningsavdelningen utan jag skulle få åka hem och SOVA, jag fick värkavtagande, morfin och insomningstabelett. Ta det här, åk hem och attack sov och sen kommer ni imorgon om värkarna kommer igång imorgon igen och då kommer ni få stanna och föda barn!  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: